Reklama

fakty.wwl - Gazeta Powiatowa

Gazeta Powiatu Wołomińskiego Pismo bezpłatne Wołomin, Kobyłka, Zielonka, Radzymin, Marki, Klembów, Ząbki. Tłuszcz, Dąbrówka, Strachówka, Poświętne, Jadów

Jesteś tutaj:

Główna treść strony

Ciemna strona jasnych lamp

Data: 29.03.2018 r., godz. 11.00   
Jakiś czas temu wysnułem pewien wniosek. Wniosek na tyle niepopularny, że nigdy się z nim nie wychyliłem. Do dziś, bo brytyjskie Royal Automotive Club (RAC) ujawniło ciemną stronę jasnych lamp. Ksenony w nowych samochodach nie są mądre i oślepiają. Dodam, że ludzie też nie są mądrzy i oślepiają.
Źle ustawione światła mijania to prawdziwa zmora. Pod koniec ubiegłego roku policja ruszyła z akcją odbierania dowodów rejestracyjnych za źle ustawione lampy. I chwała im za to, że nareszcie pochylili się nad tym problemem.
Serio, kochani, jeśli widzicie, że prawa lampa świeci Wam tuż przed zderzakiem, a lewa bije prosto w niebo (jakbyście mieli wezwać Batmana), to coś jest nie tak. Pomiędzy badaniami technicznymi warto podjechać na stację kontroli pojazdów i odżałować tę dyszkę czy dwie, żeby specjalista ustawił lampę. Zwłaszcza gdy wymienialiście żarówkę/mieliście stłuczkę/gmeraliście przy oświetleniu. Raz, że Wy nic nie widzicie, a dwa, że kierowca, którego wymijacie, przejeżdża przynajmniej kilkadziesiąt metrów, będąc totalnie oślepionym. Aha, nie musicie włączać przeciwmgielnych, gdy nie ma mgły. Nie wyglądacie fajnie.

Ksenonowa rewolucja

Wracając do tematu ksenonów – RAC przepytało 2000 kierowców o to, czy zostali oślepieni przez zbyt jasne światło samochodu jadącego z naprzeciwka. Średnio 6 na 10 kierowców odpowiedziało twierdząco. Reflektory w nowych samochodach pięknie oświetlają drogę, co cieszy ich właścicieli. Pozostali uczestnicy ruchu drogowego pewnie klną pod nosem, bo system automatycznego wykrywania samochodu jadącego z naprzeciwka czasem działa ze sporym opóźnieniem, a w niektórych modelach lampy są po prostu zbyt mocne.
Za chińskie ksenony świecące wszędzie, tylko nie na drogę, też bym zabierał dowód. Nie wyglądają fajnie.

Żeby było fajnie

Żeby nam wszystkim było fajnie, potrzeba odrobiny rozsądku. Na systemy kontroli oświetlenia raczej nie mamy wpływu. Mamy zaś wpływ na samopoziomowanie lamp ksenonowych, więc samochody po stłuczce (nie wspominając o mocnym dzwonie z przystankiem) lepiej zrobić porządnie, a nie po łebkach.
Mamy też wpływ na ustawienie wysokości standardowych halogenów. To pokrętło na desce rozdzielczej nie gryzie i warto obniżyć trochę światła, gdy wieziecie dwóch rosłych kolegów. 250 kilogramów to niemało, tył na pewno przysiądzie. To też nie wygląda fajnie!

Kamil Gumienny