Reklama

fakty.wwl - Gazeta Powiatowa

Gazeta Powiatu Wołomińskiego Pismo bezpłatne Wołomin, Kobyłka, Zielonka, Radzymin, Marki, Klembów, Ząbki. Tłuszcz, Dąbrówka, Strachówka, Poświętne, Jadów

Jesteś tutaj:

Główna treść strony

Drugi tunel w Zielonce

Data: 21.12.2021 r., godz. 17.00   
Z pierwszego bezkolizyjnego przejazdu pod torami w Zielonce mieszkańcy korzystają już ponad 4 lata. Właśnie rozpoczęła się budowa drugiego, w ciągu ulic Inżynierska-Leśna. Tak zamyka się blisko 10-letnia historia najpoważniejszej zmiany komunikacyjnej w historii miasta.
W Zielonce w czasach „przedtunelowych” funkcjonował taki żart: „Pytanie: Kto rządzi miastem? Odpowiedź: Dróżnik”. Jedyny funkcjonujący w środku miasta przejazd, między jego dwoma częściami, przecięty był rogatkami, które w godzinach szczytu, kiedy pociągi jeżdżą co kilka minut, był praktycznie zamknięty, odcinając czasowo ludziom możliwość przejazdu, np. do przychodni, a nawet przejazd samochodów uprzywilejowanych.
Przełom nastąpił w 2010 i 2011 roku, kiedy to PKP PLK rozpoczęło ze wszystkimi samorządami linii operacyjne, szczegółowe rozmowy o remoncie. Warto pamiętać, że wariant przebudowy przedstawiony przez kolejarzy samorządowi Zielonki, na przełomie 2011 i 2012 roku, zakładał jedynie wykonanie przejazdu i przejścia pod torami w ulicy Kolejowej oraz przejścia wyłącznie pieszego na wysokości ul. Łukasińskiego. Ówczesny burmistrz Zielonki Grzegorz Dudzik wraz ze specjalnym zespołem, powołanym do współpracy z PLK, uznali, że dwa łączniki miasta pod torami nie odpowiadają zapotrzebowaniu ze strony społeczności. W styczniu 2012 r.
Rada Miasta przyjęła więc uchwałę, wktórej apelowano do inwestora o podjęcie rozmów o zwiększeniu liczby przejazdów i przejść pod torami. Zorganizowano też społeczne konsultacje.
Podczas wielu roboczych spotkań z przedstawicielami PKP PLK, udało się przekonać inwestora do zaplanowania w programie inwestycyjnym nowych rozwiązań: dołączono wykonanie kolejnego przejścia pieszo-rowerowego w okolicach ul. Dziennikarskiej, które zostało wykonane w pierwszym etapie oraz, alternatywnego, lokalnego przejazdu dla aut na przedłużeniu ulicy Inżynierskiej, którego budowa właśnie teraz – 10 lat po pierwszych szczegółowych uzgodnieniach – rozpoczęła się na dobre. Umowę na wykonanie tego przejazdu podpisano ponad 3 lata temu – 27 czerwca 2018 r. Warto dodać, że w ramach inwestycji powstanie też połączenie ulic Słowackiego i Leśnej nad obecnym tunelem, a także powstanie na tej trasie ścieżka rowerowa i – oczywiście – chodniki.
Ten nowy bezkolizyjny przejazd w ciągu ulic Leśna-Inżynierska będzie dla ruchu lokalnego alternatywną przeprawą przez linię kolejową, ale też jego elementem będzie połączenie w ciąg ulic Ossowskiej, Słowackiego i Leśnej, co wyprowadzi część ruchu sprzed Szkoły Podstawowej nr 4, zwiększając tym samym bezpieczeństwo uczniów. Budowany przejazd ma mieć mniejsze gabaryty w stosunku do tego w ul. Kolejowej. Drugi tunel to też gwarancja na sytuacje kryzysowe, takie jak losowe zamknięcie przejazdu w ul. Kolejowej. Planowane otwarcie – wrzesień 2022.





MP