Reklama

fakty.wwl - Gazeta Powiatowa

Gazeta Powiatu Wołomińskiego Pismo bezpłatne Wołomin, Kobyłka, Zielonka, Radzymin, Marki, Klembów, Ząbki. Tłuszcz, Dąbrówka, Strachówka, Poświętne, Jadów

Jesteś tutaj:

Główna treść strony

Trasa S10 Szczecin – Wołomin

Data: 31.07.2018 r., godz. 11.00   
Stolica naszego powiatu zyskała niespodziewanie zupełnie nową możliwość promocji i rozwoju. Osoby zainteresowane infrastrukturą drogową jakiś czas temu zostały zaskoczone pojawieniem się trasy szybkiego ruchu, której punkt docelowy ma się znajdować właśnie w Wołominie. Oczywiście z miejsca stało się to okazją do dowcipów i przypomnienia starego hasła, że „Wołomin żąda dostępu do morza”.
Chodzi o rozbudowę drogi krajowej 10, która prowadzi ze Szczecina przez środek Pomorza Zachodniego, przez Kujawy w sąsiedztwie Torunia i Bydgoszczy, następnie przez Mazowsze, tj. przez Lipno i Sierpc do Płońska. Trasę tę znają dobrze kierowcy jeżdżący z centrum kraju na Pomorze Środkowe i Zachodnie. Z początku planowano rozbudowę drogi do trasy szybkiego ruchu w tym samym przebiegu, a węzłem końcowym, w którym S10 połączy się z S7, miał być właśnie Płońsk.
Zmieniło się to dzięki rozporządzeniu z dnia 12 listopada 2015 roku. Przebieg trasy przesunięto na południe, bliżej Płocka. Wydarzenie to wzbudziło euforię wśród samorządowców płockich, ponieważ miasto to do tej pory było oddalone od sieci dróg szybkiego ruchu. Siłą rzeczy musiał zmienić się punkt docelowy trasy, na bardziej południowy. Wg nowego przebiegu trasy, S10 z S7 połączy się w Nowym Dworze Mazowieckim. Nie wiem czy oczywiste racje merytoryczne, czy lobbing radnych naszego regionu (nikt się tym bardzo nie chwalił) zadecydowały, że trasa zakończy się węzłem łączącym trasę S8 z S10 właśnie na terenie gminy Wołomin.

Kontakty i połączenia

Korzyści dla regionu z tego rozwiązania są oczywiste. Warszawa zyska dodatkową, północną obwodnicę, zmniejszającą ruch tranzytowy przez Trasę Toruńską. Z S8 będzie można dostać się na S7 i na A1 bez przebijania się przez zawszę ruchliwą stolicę. Jeszcze więcej zyskają miasta regionu: Nowy Dwór Mazowiecki, Legionowo i Wołomin. Zupełnie nowe, szybkie połączenie drogowe może skutkować nawiązaniem nowych kontaktów gospodarczych i inwestycjami. Lotnisko w Modlinie zyska nowe, bezpośrednie połączenie trasą ekspresową zarówno ze wschodem, jak i zachodem województwa. Legionowo w ogóle zyska połączenie z siecią szybkich dróg. Zaś Wołomin stanie się węzłem komunikacyjnym, w którym łączą się dwie drogi o znaczeniu ogólnokrajowym, a nawet europejskim.
Prócz nowego połączenia drogowego i wzrostu atrakcyjności dla inwestorów pod względem logistycznym, Wołomin zyska trudne do przecenienia korzyści promocyjne. Możliwe, że zadziała tu syndrom „Wólki K.” – czyli Wólki Kozłowskiej, znanej właściwie z jednego: pojawia się na znakach drogowych jako punkt końcowy słynnej trasy 634. Teraz Wołomin pojawi się na znakach drogowych na trasie przechodzącej przez ¾ długości Polski.

Wspólne programy

Lobbing na rzecz jak najszybszej realizacji części trasy S10 przebiegającej między Nowym Dworem Mazowieckim a Wołominem powinno stać się punktem wspólnym programów wyborczych kandydatów na radnych do Sejmiku Mazowieckiego. Postulat ten powinien stać się częścią szerokiego konsensusu wszystkich sił politycznych północno-wschodnich miast podwarszawia. Ostatecznie po drogach jeździmy wszyscy, niezależnie od poglądów politycznych.

Michał Janik