Reklama

fakty.wwl - Gazeta Powiatowa

Gazeta Powiatu Wołomińskiego Dwutygodnik, pismo bezpłatne Wołomin, Kobyłka, Zielonka, Radzymin, Marki, Klembów, Ząbki. Tłuszcz, Dąbrówka, Strachówka, Poświętne, Jadów

Jesteś tutaj:

Główna treść strony

Co będzie z linią 738 Radzymin – Warszawa?

Data: 30.01.2020 r., godz. 11.00   
Do redakcji „faktów.wwl” dotarły głosy mieszkańców Radzymina, którzy proszą o wsparcie inicjatywy dążącej do przyspieszenia linii 738, kosztem likwidacji kilku przystanków w Markach.
Z początkiem stycznia linie autobusowe 140, 340 i 738 jeżdżące przez Marki i Radzymin uległy skróceniu. Zamiast do Dworca Wschodniego dojeżdżają jedynie do przystanku Metro Trocka. Nie wszystkim mieszkańcom nowe trasy odpowiadają.

Przystanki w Markach do likwidacji?

W Internecie na stronie https://secure.avaaz.org/ dostępna jest petycja mieszkańców Radzymina skierowana do ZTM Warszawa, w której proszą o przyspieszenie linii 738 do Metra Trocka. Na tę chwilę podpisało się ponad 2100 osób (stan na 30 stycznia 2019 r.).
Mieszkańcy Radzymina podkreślają, że autobus jest zatłoczony, a duża liczba przystanków w Markach wydłuża czas podróży. Jak rozwiązać ten problem? Mieszkańcy proponują zlikwidować część przystanków w Markach i zostawić tylko te najważniejsze. Ponadto argumentują, że gmina Radzymin płaci 90% kosztu utrzymania linii, natomiast Marki tylko 10%. Ponadto w Markach kursują jeszcze 3 linie: 140, 240 i 340.
– Będę wspierał petycję mieszkańców Radzymina dotyczącą przyspieszenia linii 738 i likwidacji części przystanków w Markach. Zależy mi na skracaniu czasu dojazdu do stolicy dla naszych mieszkańców i na dogodności tej komunikacji, i o tym będę rozmawiał z przedstawicielami ZTM Warszawa – mówi Krzysztof Chaciński, burmistrz Radzymina.

SKM-ką do Warszawy

2 stycznia uruchomiono w Radzyminie połączenie kolejowe linią SKM S3. Trasa przebiega przez Nieporęt, Legionowo, Warszawę Gdańską, Zachodnią, Służewiec i kończy się na Lotnisku Chopina na Okęciu. W kierunku Lotniska Chopina odjeżdża osiem pociągów, a w przeciwnym – sześć. Podróż trwa nieco ponad godzinę. 



Jacek Orych, burmistrz Miasta Marki
– Likwidacja mareckich przystanków dla linii 738 będzie niekorzystna zarówno dla mieszkańców Marek, jak i… Radzymina. Obserwując dyskusję na forum internetowym naszych sąsiadów, zauważyłem, że wiele przystanków w naszym mieście jest jednak potrzebnych. Mieszkańcy Radzymina korzystają z naszych placówek usługowych, kulturalnych, edukacyjnych i ochrony zdrowia. Są to również osoby, które pracują w dużych i małych zakładach działających na terenie naszego miasta.
Nie mamy z tym problemu, że mieszkańcy Radzymina przesiadają się w naszym mieście do linii (w I strefie biletowej), za które tylko my płacimy lub korzystają z naszych parkingów P&R, by następnie korzystać z dobrodziejstwa autobusów, za które nie płaci Radzymin (140, 340, 240). Tak więc jest wiele powodów, by w sprawie mareckich przystanków pozostawić status quo.



Mikołaj Szczepanowski, radny miasta Marki
– Z punktu widzenia mieszkańców Marek skrócenie linii autobusowych do przystanku Metro Trocka to prawdziwa rewolucja. I to przyjmowana z mieszanymi uczuciami. Trzeba docenić zwiększoną częstotliwość autobusów, jednak dla wielu markowian problemem jest brak połączenia z Dworcem Wileńskim czy Wschodnim. Stąd nasze apele do Zarządu Transportu Miejskiego o utrzymanie chociaż jednej linii na poprzedniej trasie. Niestety nie uwzględniono ani stanowiska Rady Miasta, ani głosów mieszkańców wyrażonych podczas konsultacji. Jeżdżąc komunikacją miejską, zauważyłem, że wiele osób wracając z pracy, dojeżdża z centrum Warszawy do ulicy Bieżuńskiej i przesiada się w 140 lub 340. Ewentualnie jadą 190 do CH M1, gdzie prawdopodobnie parkują swój samochód. To pokazuje, że dla nich korzystanie z Metra przy Trockiej nie jest optymalnym rozwiązaniem. Wiem, że kłopotliwa jest też dodatkowa przesiadka z mareckiej linii do metra i później do autobusu, który podwiezie pod samą szkołę lub pracę. Dworzec Wileński oferował więcej możliwości komunikacyjnych i wielu osobom odpadała ta dodatkowa przesiadka.
Osobnym wątkiem jest petycja mieszkańców Radzymina w sprawie likwidacji znacznej części przystanków 738 na terenie Marek. Mieszkańcy Radzymina upatrują w tym sposobu na skrócenie drogi do Warszawy. W mojej ocenie zyski z pominięcia kilku przystanków nie będą duże. Zgodnie z rozkładem autobus obecnie przejeżdża nasze miasto w 13 minut. Dużo z tego się nie wyciśnie. Takie przyspieszenie miałoby sens, jeśli autobus pomijałby też mniejsze przystanki na Targówku. Wtedy i markowianie mogliby na tym skorzystać.

Rafał Orych