Reklama

fakty.wwl - Gazeta Powiatowa

Gazeta Powiatu Wołomińskiego Pismo bezpłatne Wołomin, Kobyłka, Zielonka, Radzymin, Marki, Klembów, Ząbki. Tłuszcz, Dąbrówka, Strachówka, Poświętne, Jadów

Jesteś tutaj:

Główna treść strony

Komunikacja musi się rozwijać

Data: 19.09.2019 r., godz. 11.00   
Publikujemy drugą część rozmowy z burmistrz Ząbek Małgorzatą Zyśk.
Aldona Maliszewska: Największe wyzwania stojące przed Ząbkami to...

Małgorzata Zyśk: – Największym wyzwaniem dla mnie jest dalsza rozbudowa infrastruktury oświatowej i drogowej, poprawa komunikacji miejskiej oraz realizacja projektów zieleni, miejsc odpoczynku i rozrywki dla ząbkowian. Do 2020 r. wybudujemy przy ul. Różanej szkołę podstawową wraz z oddziałami przedszkolnymi. W sierpniu br. powstanie parking podziemny przy ul. Orlej z modernizacją pasażu: fontanną i ogródkami, a następnie parking przy Piłsudskiego (obok przejścia kolejowego). Będziemy realizować projekt „Zielone Ząbki”: parki, małą architekturę, tężnię, zieleń, fontanny, place zabaw oraz strefy odpoczynku w całym mieście.
W ubiegłym roku na inwestycje zaplanowano 34 mln zł, z dofinansowaniem unijnym i rządowym. W tegorocznym budżecie na ten cel przeznaczamy już w chwili obecnej ponad 74 mln, a do końca roku kwota ta może wzrosnąć nawet do 100 mln zł. Oprócz szkoły z oddziałami przedszkolnymi i halą sportową, parkingów „parkuj i jedź”, ścieżek rowerowych, zieleni i małej architektury będziemy budowali, modernizowali i remontowali kilkanaście dróg gminnych z kanalizacją deszczową, chodnikami, parkingami i ścieżkami rowerowymi. Takie możliwości inwestycyjne mamy dzięki pozyskanym środkom zewnętrznym – zarówno unijnym, jak i rządowym.
Mamy ambitne plany na Centrum Kulturalne Ząbek. Na to zadanie aplikujemy o środki z funduszu norweskiego. Na chwilę obecną 213 gmin złożyło akces do projektu, z czego do II etapu zakwalifikuje się 50. Ostatecznie pełne finansowanie może otrzymać 15 gmin. Warto podkreślić, że program ma 100% dotacji – 85% z funduszu norweskiego i 15% ze środków rządowych. Czekamy na rozstrzygnięcie, czy uda nam się znaleźć w pierwszej pięćdziesiątce, co da nam kolejną szansę na udział w drugim etapie.



Dla mieszkańców Ząbek bardzo istotna jest komunikacja z Warszawą. Jak zamierza Pani poprawić i usprawnić komunikację miejską?

– Komunikacja miejska to kwestia kluczowa dla mieszkańców. Jesteśmy, tak jak Warszawa, w I strefie ZTM. Odbyliśmy kilka spotkań w warszawskim ZTM na temat zwiększenia częstotliwości kursowania linii autobusowych 199, 145 i 345. Kiedy zostanie oddany do użytku kolejny odcinek metra przy ul. Trockiej, obecne trzy linie autobusowe, w godzinach szczytu, będą kursowały z większą częstotliwością. Mamy też zapewnienie, że 345 będzie jeździło również w soboty i niedziele. Mieszkańcy Ząbek korzystają z trzech linii darmowej komunikacji miejskiej, Z1, Z2 i Z3. Ząbkowianie mogą też dojechać do dworca Warszawa Wileńska Koleją Mazowiecką.
Od stycznia 2020 roku dla dzieci i młodzieży do 26. roku będą dopłaty do biletów ulgowych w wysokości 1/3 ceny biletu. Z dopłat będą mogli skorzystać mieszkańcy, którzy rozliczają się w Urzędzie Skarbowym w Wołominie i odprowadzają podatek na rzecz Ząbek. Do końca 2019 roku zostanie wydana nowa karta mieszkańca, dająca między innymi zniżkę na bilet oraz możliwość bezpłatnego parkowania w parkingu podziemnym i wyznaczonych strefach.
Komunikacja musi się rozwijać i dlatego cały czas prowadzimy rozmowy na temat powstania linii tramwajowej z Warszawy do Ząbek. Długość odcinka tej trasy to 7 km, z czego 2,5 km przebiega w naszym mieście. Przewidywany koszt to ok. 200 mln złotych. Do tego dochodzi zakup taboru i niezbędne środki na utrzymanie linii. Rozpoczęliśmy rozmowy z władzami Warszawy o partycypacji w kosztach i możliwościach pozyskania dotacji. Będziemy kontynuowali te działania, chociaż zdajemy sobie sprawę, że nie jest to dla stolicy sprawa priorytetowa i dlatego perspektywa tramwaju do Ząbek jest dość odległa.