Reklama

fakty.wwl - Gazeta Powiatowa

Gazeta Powiatu Wołomińskiego Dwutygodnik, pismo bezpłatne Wołomin, Kobyłka, Zielonka, Radzymin, Marki, Klembów, Ząbki. Tłuszcz, Dąbrówka, Strachówka, Poświętne, Jadów

Jesteś tutaj:

Główna treść strony

Walencja, Grenada, Malaga…

Data: 19.09.2019 r., godz. 11.00   
czyli zagraniczne staże w Zespole Szkół im. Prezydenta Ignacego Mościckiego. Rok szkolny 2018/2019 dla uczniów Zespołu Szkół im. Prezydenta Ignacego Mościckiego obfitował w wiele atrakcji oraz niezapomnianych przygód. Do jednej z nich zdecydowanie można zaliczyć kolejny udział młodzieży szkolnej w projekcie w ramach Programu Erasmus +, zatytułowanym „Europejskie Staże zawodowe. Szeroki horyzont na lepszą przyszłość”.
Do udziału w projekcie zgłosiło się 49 śmiałków – uczniów klas pierwszych, drugich i trzecich. Kierunkiem ich podróży był Półwysep Iberyjski, a głównym celem nabycie nowych umiejętności i rozwój w zakresie przyszłych zawodów. Miesięczny pobyt w Hiszpanii dla przyszłych informatyków, elektryków, elektroników, hotelarzy oraz techników systemów i urządzeń energetyki odnawialnej miał być szansą na udoskonalenie umiejętności oraz wymianę międzynarodowych doświadczeń.
Przygoda uczniów z europejskimi stażami rozpoczęła się jeszcze na wiele dni przed samym wylotem do zachodniej części Europy. Najpierw ich zadaniem było przystąpienie do testu sprawdzającego umiejętności z języka angielskiego, jak również odbycie podstawowego kursu z języka hiszpańskiego, zajęć międzykulturowych, a także warsztatów wyposażających uczniów w niezbędne techniki i metody radzenia sobie ze stresem w sytuacjach kryzysowych.

Różnice i podobieństwa

Po poczynionych wstępnych przygotowaniach pierwsza grupa uczniów spakowała niezbędne rzeczy i obrała za kierunek Walencję, do której wyruszyła już pod koniec kwietnia. Jej śladami, w drugiej połowie maja, udały się dwie następne grupy, kolejno do Grenady i do Malagi.
Na miejscu uczniowie dzięki pomocy organizacji pośredniczącej, jaką było Mobility Projects, zostali przydzieleni do poszczególnych miejsc odbywania swoich praktyk. Wśród nich znalazły się: hotele i hostele hiszpańskie, firmy informatyczne czy zakłady zajmujące się elektryką i elektroniką. Każdy z uczniów otrzymał swojego hiszpańskiego mentora, który kierował jego działaniami w czasie odbywania praktyk.
W czasie stażu chłopcy i dziewczęta przede wszystkim mieli możliwość konfrontacji różnic i podobieństw między Polską a Hiszpanią w danym zawodzie. Bez wątpliwości pozwoliło im to na nabycie nowych umiejętności i rozwój dotychczasowych kompetencji, ale również na udoskonalenie swoich zdolności językowych, naukę samodzielności i odpowiedzialności za siebie i swoje działania.

Przysmaki, zabytki i krajobrazy

Warto również zaznaczyć, że staże europejskie to nie tylko czas poświęcony pracy i rozwojowi zawodowemu, ale również czas przeznaczony na poznanie nowej kultury, obyczajowości, tradycji czy świąt obchodzonych przez mieszkańców Półwyspu Iberyjskiego. Uczniowie wraz ze swoimi opiekunami uczestniczyli w hiszpańskich uroczystościach, odwiedzali miejscowe atrakcje turystyczne, jak znane zabytki, ciekawe muzea, miejscowe bioparki czy chociażby znane walenckie Oceanarium, gdzie młodzież na żywo mogła obserwować zapierający dech w piersiach pokaz delfinów.
Nie zabrakło również czasu na skosztowanie miejscowych przysmaków jak hiszpańska paella czy na relaks na piaszczystej plaży, wsłuchiwanie się w szum morza i podziwianie malowniczych krajobrazów. Staże europejskie to w dużej mierze integracja, wspólnie spędzony czas, zawieranie nowych i trwałych przyjaźni, stawanie się niemalże jedną rodziną. Czy było zatem warto zdecydować się na udział w projekcie? Zdaniem uczniów odpowiedź jest jednoznacznie twierdząca. Jedyne, czego im bardzo szkoda, to fakt, że w projekcie można wziąć udział tylko raz.