Reklama

fakty.wwl - Gazeta Powiatowa

Gazeta Powiatu Wołomińskiego Dwutygodnik, pismo bezpłatne Wołomin, Kobyłka, Zielonka, Radzymin, Marki, Klembów, Ząbki. Tłuszcz, Dąbrówka, Strachówka, Poświętne, Jadów

Jesteś tutaj:

Główna treść strony

Bezpieczniejsza kolej w powiecie

Data: 05.09.2019 r., godz. 11.00   
W środę, 28 sierpnia na stacji w Zielonce została podpisana umowa na projekt i zabudowę systemu ERTM/ETCS poziom 2 na odcinku Warszawa Rembertów – Białystok.
Umowę podpisali: Krzysztof Pietras, dyrektor Regionu Centralnego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Sławomir Nalewajka, prezes Zarządu Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z.o.o. W spotkaniu uczestniczyli również przedstawiciele rządu i samorządu.

Europejskie standardy

– Jednym z ważniejszych elementów realizacji programu kolejowego jest zapewnienie bezpieczeństwa. Ten kontrakt z całą pewnością przysłuży się do tego, aby podnieść poziom bezpieczeństwa poruszania się pociągów. Zostaną zabudowane najnowsze technologie związane z Europejskim Systemem Sterowania Pociągiem – mówił Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– Dzięki temu systemowi maszynista będzie mógł znaleźć lokalizację innych pociągów. Będzie wiedział, co dzieje się przed nim. Będzie mógł osiągać większe prędkości, dzięki temu, że system powoduje, że on jest bezpieczny – dodał Grzegorz Puda, sekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju.
– Powiat wołomiński należy do jednego z najbardziej ludnych powiatów. Mamy blisko 250 tys. mieszkańców. Cały czas się rozwijamy i przybywa nam mieszkańców. Cieszy mnie, że rząd Prawa i Sprawiedliwości widzi kolejną szansę, aby poprawić nasze bezpieczeństwo. W imieniu mieszkańców, bardzo serdecznie dziękuję za tę inwestycję – podkreślił Adam Lubiak, starosta wołomiński.

Komfort podróży

– Proces inwestycyjny jest rozłożony na wiele lat. Są to inwestycje, które realizujemy w zakresie przebudowy torów, sieci trakcyjnej, przebudowy systemów sterowania ruchem kolejowym. Jesteśmy na etapie, gdzie te prace zostały zakończone. Dziś uruchamiamy zabudowę nakładki na system, który już funkcjonuje. Jednym systemem – europejskim i komplementarnym, obejmiemy linię prowadzącą do krajów bałtyckich i Morza Północnego – podkreślił Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
– Wprowadzamy kolejny etap – będzie jeszcze bezpieczniej. Możliwość zarządzania ruchem pociągów z poziomu osób odpowiedzialnych za sterowanie tym ruchem. Nie tylko maszynista będzie miał wpływ na to, co dzieje się w pociągu. Chciałbym uspokoić, że prace nie będą odczuwalne dla pasażerów. Będą odbywały się przede wszystkim w laboratoriach. Potem urządzenia będą zainstalowane w torach, bez konieczności ich przebudowy – podsumował.

Jak to działa?


Zabudowa systemu ERTMS/ETCS będzie kosztować ponad 98 mln zł. Wykonawcą projektu jest firma Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z.o.o. Przewidywany czas realizacji wynosi 44 miesiące.
Projekt przewiduje wyposażenie 176 km linii na odcinku Warszawa Rembertów – Białystok w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Obejmie 12 stacji, które będą zarządzane z trzech lokalnych centrów sterowania w Tłuszczu, Małkini i Białymstoku.
ERTMS poziom 2 to dwa elementy: Europejski System Sterowania Pociągiem i system łączności GSM-R (komunikacja bezprzewodowa). Dzięki temu drugiemu komunikacja pomiędzy dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami i obsługą techniczną przebiega sprawnie. System ETCS pozwala określić lokalizację i prędkość pociągów. Informacje są przekazywane na pulpit maszynisty. W przypadku zignorowania sygnałów, automatycznie dostosuje prędkość pociągu. Wprowadzenie tych urządzeń zwiększy bezpieczeństwo, atrakcyjność i punktualność kolei. 



Rafał Orych