Reklama

fakty.wwl - Gazeta Powiatowa

Gazeta Powiatu Wołomińskiego Dwutygodnik, pismo bezpłatne Wołomin, Kobyłka, Zielonka, Radzymin, Marki, Klembów, Ząbki. Tłuszcz, Dąbrówka, Strachówka, Poświętne, Jadów

Jesteś tutaj:

Główna treść strony

MiS-iu, nie pękaj, MiS-iu, nic się nie stało

Data: 30.06.2016 r., godz. 10.00   
Małe i średnie przedsiębiorstwa naszego powiatu drżą przed mającym nastąpić otwarciem nowego centrum handlowego w Wołominie.
Małe i średnie przedsiębiorstwa (MSP, czyli MiS-ie) są podstawą polskiej, europejskiej i amerykańskiej gospodarki. To ponad 99% wszystkich zarejestrowanych nad Wisłą firm, które wytwarzają ok. 50% PKB (produktu krajowego brutto).
W gospodarce „dobra zmiana” zdarzyła się 23 grudnia 1988 roku wraz z tzw. ustawą Wilczka, która przez Centrum im. Adama Smitha określana jest mianem niedościgłego wzoru. Potem było tylko gorzej: pozwolenia, koncesje, regulacje, rozrost biurokracji (dziś 5 razy więcej niż gdy upadał „straszny komunizm”), a jeszcze unijne normy, regulacje, dyrektywy i „heroiczna walka z globalnym ociepleniem” oraz żarówką stuwatową.


Wołomińskie MIS-ie

Małe i średnie przedsiębiorstwa naszego powiatu drżą przed mającym nastąpić otwarciem nowego centrum handlowego w Wołominie. Nie ulega wątpliwości, że pewne zmiany na rynku lokalnych usług muszą nastąpić w wyniku pojawienia się dużego gracza, ale czy wszystkie drobne biznesy są skazane na porażkę? Oczywiście, nie.
Podstawowym ogniwem działającym na rynku jest konsument. To o niego walczy każdy przedsiębiorca, mając do dyspozycji, takie narzędzia jak: reklama, atrakcyjne ceny, programy lojalnościowe itd. Warto się w takim razie zastanowić czy mały i średni biznes może być lepszy na polu zdobywania klienta od dużych kompleksów handlowych? Jaką tak naprawdę przewagę mają takie duże centra handlowe?


Jak konkurować?

Centrum handlowe nie jest dużą korporacją świadczącą jednego typu usługi, ale zbiorem małych i średnich biznesów, mających tę podstawową zaletę, że są dostępne w jednym miejscu, a co za tym idzie – oszczędzają czas i pieniądze, oferując możliwość dokonania zakupu wielu produktów w krótkim czasie.
Jak mały i średni biznes, będąc poza centrum handlowym, może konkurować na tym polu? Przede wszystkim może świadczyć wysokiej jakości usługi, ale także tworzyć pewnego rodzaju nieformalne sieci, polecających się nawzajem firm świadczących różnego rodzaju usługi, tak aby kompleksowo zaspokoić potrzeby klientów (ang. networking). Taki sposób działania jest także dobrym sposobem dla początkujących przedsiębiorców, którzy nie mają jeszcze zaufania w oczach klientów. Mogą je zdobyć poprzez polecanie ich usług przez firmy istniejące już na rynku, które w ten sposób mogą zyskać dodatkowy plus w oczach swoich klientów.

Michał Torbiński
Centrum Wolnego Rynku


Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2013-2014
PARP